Food prep – 17. mai

Følg bloggen min på facebook HER.


Ikke den “food prepen” du tenker på, men den hvor jeg forbereder 17.mai maten – frokost og middag. Lunsjen blir på Eldhuset på Grünerløkka/Olaf Ryes plass, så tror morgendagen blir helt fantastisk! Vi blir 4 stykker hele dagen – meg, Erik, mamma og lillesøsteren min. Dette blir min første nasjonaldagsfeiring i hovedstaden i ny bunad, ser virkelig frem til å dele den med noen av mine nærmeste, så for meg er det viktig at dagen bli perfekt ♥

Her er maten jeg har ordnet til i dag, så får dere hele sammensettingen i morgen;

Eggerøre

– Dette trenger du – 
♥ 6 egg ♥ 2 ss vann ♥ Kvernet salt & pepper ♥ Fersk gressløk

Slik gjør du:

1. Knekk 6 egg og visp dem sammen.
2. Tilsett 2 ss vann.
3. Tilsett ønsket mengde salt og pepper, mange liker å bruke andre krydre også.
4. Kutt opp fersk gressløk.
5. Fyr opp stekeplaten på full varme, når pannen er klar så skrur du ned platen og rører i røren med stekespaden så den ikke svir seg.
6. Server den gjerne med noen ukuttede gressløk på toppen som pynt.

Focaccia med havsalt

– Dette trenger du – 
♥ 1 pakke ferdigblandig ♥  Vann ♥ Olje

Slik gjør du:
(Lagde ikke hjemmelaget da jeg hadde så mye jeg skulle lage)

Hjemmelaget potetsalat (Tips fra MatPrat)

– Dette trenger du – 
♥ 600 g mandelpoteter  ♥ ½ vårløk ♥ 1 boks ekstra lett rømme ♥  8 ss lett majones ♥ Kvernet salt & pepper ♥ 1 ss sylteagurk lake ♥ 2 finhakkede skiver med sylteagurk Fersk gressløk i ønsket mengde ♥ 1 ss mild sennep♥  Sylteagurk lake ♥ ¼ løk

Slik gjør du:

1. Kok opp vann og potetene
2. I mens potetene koker så hell rømmen over i en bolle, kutt opp løken og bland sammen (jeg bruker også stavmikser da jeg ikke klarer konsistensen på løk.
3. Bland inn 8 ss lett majones og 1 ss mild sennep med rømmen og løken.
4. Tilsett salt og pepper i ønsket mengde.
5. Finhakk vårløk, sylteagurk og kutt opp gressløk og bland alt sammen.
6. Server med ekstra gressløk på toppen av potetsalaten.

Grillspyd

– Dette trenger du – 
♥ 1 Svin indrefillet ♥ 2 biffer av storfe ♥ Caj P. Allround marinade ♥ Grillspyd

Slik gjør du:
(Jeg har valgt å steke kjøtt og grønnsaker hver for seg da grønnsaker ikke trenger like lang steketid på grillen)

1. Fjerne fett/slintrer på svinekjøttet, del opp i terninger.
2. Hell posen med marinaden i en bolle og tilsett kjøttbitene, rør rundt så marinaden dekker kjøttet godt.
3. Sett bollen med kjøttet i kjøleskap en times tid.
4. Kutt opp storfe biffene i like store biter som svinekjøttet, og ta ut kjøttet fra kjøleskapet.
5. Tre annenhver svin og storfekjøtt på grillspyd med litt mellomrom.
6. Klar til grilling! 

Båtpoteter

– Dette trenger du – 
♥ Ønsket mengde poteter ♥ Olivenolje ♥ Basilikum ♥ Kvernet salt & pepper 

Slik gjør du:

1. Vask potetene du skal bruke.
2. Del opp potetene i båter og legg de i en langpanne. 
3. Hell over litt olivenolje på potetene.
4. Strø basilikum over og kvernet salt & pepper.

Har også startet på Pavlova kake, kommer bilder senere.

Fikk du kanskje noen tips til neste års feiring?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg