Kraków – Oskar Schindler’s Enamel Factory

Følg bloggen min på facebook HER.


// My photos (c) Kristine Larsen                                       Man kan lese om historien bak Schindler’s fabrikk HER og HER.  

Dette er uten tvil det beste museet jeg har vært på – foruten Auschwitz, men det blir jo noe helt annet. Oskar Schindlers fabrikk-museum er virkelig verdt å besøke, man får virkelig satt sansene i gang! Det er lyder, spesielle overflater og ekstremt bra laget – de endrer også temperaturen i diverse rom. Jeg ble mektig imponert av hvor kreative de har vært, og gjort det veldig “edgy”. Man kan ta og føle på det grusomme, rett og slett.
 

 

Skal du til Polen, dra hit! Det koster 20 PLN for inngang, som tilsvarer rundt 40 kr. Hele turen tar ca. 1,5 – 2 timer, og du får kikke for deg selv eller i grupper. Alt polsk er oversatt til engelsk så “alle” kan forstå. For spesielt interesserte har de også en butikk der med suvenirer som f.eks. bøker, jeg kjøpte med en engelsk bok om Eva Schloss som overlevde Auschwitz, og har endt opp med å bli avdøde Anne Franks ste-søster da moren giftet seg med Otto Frank.

 

NB! Vil allikevel påpeke at når man ferdes på steder som dette så må man oppføre seg deretter, jeg har faktisk lest faktisk at noen unge gutter som var i Polen med tanke på WYD hadde stått i Auschwitz å risset inn initialene sine på en brakke, og to godt voksne mennesker som STJAL noe derifra – da er man virkelig ikke moden nok til å være på et historisk museum. Jeg tror ikke mine lesere vil gjøre det, men hvis man tar slike steder for gitt, stay home! – Les artikkelen om det her.

Har du besøkt dette museet før?

5 kommentarer
    1. Henriette Celin: helt klart! Man føler jo mye mer på det når EE utfordrer sansene slik, uten tvil noe av det “beste” museumsopplevelsen jeg har hatt! Og veldig riktig informativt ??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg