Livet som kresen: Topp 10 værste matvarer

Følg bloggen min på facebook HER.

At jeg er kresen på mat er virkelig ingen hemmelighet, og det er en frustrasjon for mange til tider men kanskje aller mest for meg selv. Som kresen har jeg blitt ekstremt opptatt av mat, spesielt om jeg skal spise – jeg er veldig redd for å få servert mat jeg ikke liker, fordi det er ingen poeng å få meg til å spise mat jeg ikke liker fordi jeg fysisk bryter meg, fordi mange av matvarene jeg ikke klarer går ikke bare på smak men konsistens. Jeg vil ikke kalle meg kritisk kresen, jeg liker noen grønnsaker, spiser kjøtt(noe jeg skulle ønske jeg ikke gjorde), spiser egg, spiser sauser og får i meg karbohydrater. Høres sikkert ut som tidenes mest bortskjemte unge, men har faktisk “slitet” med dette siden jeg var ung.

Sjekk ut innlegget mitt med enkle mattips her og en tidligere ukesmeny her. Spiste også mye forskjellig og relativt sunt under “No candy november” for snart 2 år siden, se her.


Foto fra arkivet under kategorien trening og kosthold.

·   M Y   T O P   1 0   N O – L I S T   ·

·   Cottage cheese   ·
Gud for en ekkel konsistens med alle de klumpene, nei det går faktisk ikke. En skje og jeg er kvalm 🙂 

·   Sennep   ·
Altså noe så vondt, ren sennep på pølse f.eks??? Neineinei. Men jeg er faktisk veldig glad i en saus jeg lager til koteletter, og den er basert på sennep, kesam, vann, salt og pepper – utrolig nok. 

·   Løk og purreløk   ·
En matvare som uten tvil går på konsistens, løk smaker ikke vondt men varmebehandlet løk får en så utrolig seig og ubehagelig konsistens så jeg bryter meg, spesielt med de bittesmå bitene som ofte er i ferdig-lasagne, noen sauser osv. Så hos meg siles de ut ellers så er måltidet over når jeg tygger på en, og trust me – jeg finner ut om folk lurer meg. Purreløk er det samme med, når det varmebehandles blir det så sleipt og ekkelt så det er umulig å svelge for meg. Minnes da jeg var liten og ble tvunget i Toro fiskesuppe, jeg vekslet mellom å nesten kaste opp over bordet og gråte fordi den purreløken er helt gruuuuusom. Men igjen så bruker jeg gjerne purreløk og vanlig løk til damping i sjy til f.eks. forskjellige typer stek for å ha de i saus, dog ikke bitene da men for å få smaken. MEN jeg liker vårløk og hvitløk.

·   Kål   ·
Lukter vondt og smaker vondt. Får i kål, æsj. Dette gjelder for øvrig lammekjøtt også.

·   Fisk/sjømat   ·
Her går det nok på lukt, smak og konsistens. Lukter ikke godt, er sleipt og smaker ekkelt. Jeg liker Nigiri sushi med laks dynket i soyasuas, det er det jeg får i meg av fisk.

·   Sylteagurk   ·
Æsj. Mc.Donalds please bare slutt med det ekle der.

·   Kokegrønnsaker – gulrot, blomkål, brokkoli, kålrabi osv.   ·
Lukter vondt, smaker vondt og får en ekkel konsistens. Kan spise noe av det dynket i saus, men da er det ikke fordi jeg liker grønnsaken akkurat. Har begynt å like asparges da faktisk. Likte heller ikke å spise poteter, men har begynt å like det bedre etter jeg flyttet – og liker faktisk potetsalat, det likte jeg ikke før. Men av alle ting så elsker jeg vanlige erter både ukokte og kokt.

·   Brød med korn i   ·
Finnes faktisk lite som er verre

·   Smør   ·
Har selvfølgelig smør i stekepannen og i bakeverk, men utover det brukes ikke smør hos meg – guuuud for en ekkel ettersmak smør har.

·   Brunost   ·
Æ S J, det er det jeg har å si.


Ellers liker jeg ikke oliven, fetaost, fersk mozarella, ferske tomater, bananer alene, fettslintrer på kjøtt, sterk mat (det sterkeste jeg spiser er vanlig norsk Taco og Toro tandori, mandler, avokado(utenom i smoothie eller guacamole) melk, rømme utenom i sauser eller på taco. Ja det er nok veldig mye jeg ikke liker, men heldigvis så liker jeg jo noe da.

Flere enn meg som er litt kresne på mat?   ·  Har vi noen felles no’s?

16 kommentarer

Siste innlegg