Har du blod på hendene?

Følg bloggen min på facebook HER.

Hvert år fra september til mars blir delfiner torturert i en liten bukt i Japan. Dette er fordi at det enda finnes en bransje, en bransje så grusom og så kaldblodig at jeg får helt frysninger av å tenke på det. En bransje som utnytter smarte, vakre skapninger som er ment til å svømme mange tusen mil om dagen – men i stedet for må sirkulere rundt seg selv i et basseng, og gjøre triks for å få mat. Dette er noe mange vet, og noe mange opplever ved å reise til f.eks USA eller Spania for å se disse type showene. Men det mange ikke vet, er hva de egentlig betaler for. Betaler de virkelig for maten og rent vann for delfinen? Eller betaler de EGENTLIG for at delfinariumet skal kunne kjøpe seg en ny fange? En fange som får se familien sin revet bort foran øynene sine, brutalt slaktet – i blant annet Taiji i Japan. Betaler du for et slikt show, ja da har du blod på hendene.

Jeg vet bare at denne grusomheten må ta slutt en dag, en dag i løpet av mitt liv – jeg vil aldri kunne hvile i fred før jeg vet at disse vakre skapningene får leve i fred. Delfiner og spekkhoggere hører ikke til i et basseng et menneske svømmer over på under et minutt – det sier seg selv.
 

 

Anbefaler deg til å ta tid for å se filmene over i løpet av helgen, ta til deg kunnskapen som trengs for at du skal forstå hvilken ondskap dette er. Tenk at Richard O’Barry som bygde opp delfinindustrien har brukt alle pengene han har, og har tjent, på å rive den ned igjen – sier ikke det litt?

Jeg var i Bulgaria for en del år siden, vi var på delfinshow. Det er så grusomt, jeg visste ikke bedre da. Men det vet jeg nå(eller for flere år siden), nok til å finne ut at delfinariumet jeg besøkte da er jævlig, møkkete og har hatt avmagrede delfiner. Om jeg kan tilgi meg selv for å betalt billetter til et slikt show? Nei. Men jeg skal gjøre alt jeg kan for å gjøre det godt igjen for noen. 

Når jeg har fullført bacheloren så er planen å reise ned til Japan og dekke det som skjer der, jeg har hatt planer om dette så lenge – og føler det er et kall jeg har her i livet. Jeg må gi denne saken øyne, Norge er for stille i denne saken – vi er jo et hvalfangst land? Jeg mener man må stikke hull på en av di store tragediene og aktørene for å kanskje få en slutt på dette, worldwide. Skal vi få en slutt på dette må media være med å hjelpe til, og det er her jeg føler at kallet mitt kommer inn i bildet. Dette vil bli en av de viktigste tingene jeg vil gjøre i livet, kanskje den vanskeligste og den mest grusomme. Men det skal gjøres.

 

 

Det er så enkelt som å bare ikke kjøpe en billett, uten seere har denne industrien ingen fremtid. Du bestemmer delfinenes fremtid, hjelp de andre rundt deg til å ta et valg også.

Kan du leve med å ha blod på hendene? 


 

Hvis du lurer på noe om dette eller andre ting, så send meg gjerne en melding på facebook hereller i kommentarfeltet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg