Oksestek med tilbehør

Følg bloggen min på facebook HER.

Prøvde meg på å lage oksestek her om dagen, og den ble super god! Steken ble perfekt stekt og alt smakte veldig bra. Steken kjøpte jeg på Meny på Tveita, var noe påsketilbud. Har også en påskeskinke som jeg tenker at vi avslutter påsken med!


– Dette trenger du – 

♥ Oksestek (min var på 2 kg) ♥ 1 løk ♥ 3 Gulrøtter ♥ Salt og pepper ♥ Saus (enten hjemmelaget eller en type brun saus) ♥ Poteter (jeg brukte mandelpoteter) ♥ Makkaroni ♥ Ertestuing / andre grønnsaker du ønsker å bruke ♥ Vann (til saus og steking)

– Slik gjør du –

1. Forvarm ovnen til 125°
2. Legg steken på en langpanne og gni den inn med salt og pepper

3. Skrell en løk og kutt den opp i båter, spre rundt steken. Deretter skreller du og kutter opp 3 gulrøtter for å så spre dem også rundt steken.

4. Sett steketermometeret i den tykkeste delen av steken og sett den inn i ovnen når den er varm nok. (Steken er klar når den er ca 70/75° som tilsvarer ca 2-3 timer)
5. Fyll på med vann når det har gått 30 minutter og etterfyll ved behov.

6. Skrell poteter etter ønsket mengde. (Hvis du ser på punkt nr. 8 så ser dere at jeg måtte bytte til u-skrelte poteter)
7. Gjør klar sausen, krydre den til slik du ønsker. 

8. Når steken nærmer seg klar kan du sette på poteter, mandelpoteter skal kokes i 5-7 min og avkjøles like lenge. Jeg måtte gjøre dette to runder da de skrellede potetene blel itt rare, så prøvde med skall og gikk bedre da.
9. Når steken er på 75° er den klar til å tas ut, den skal hvile i 15 min før den skjæres opp.
10. I mens steken hvilker kan du koke saus med kraften fra steken, koke makaroni og ertestuingen.


(Beklager for at det siste bildet ble i så dårlig kvalitet, men pga. damp så ble bildene så blury + blogg.no opplaster ikke så bra lengre)

11. Bon appétit! 

Har du tenkt til å prøve denne oppskriften?
 

7 kommentarer

Siste innlegg