Enkle mattips

Følg bloggen min på facebook HER.

For 5 år siden hadde jeg aldri trodd at jeg kom til å bli så opptatt av å lage mat – eller i det hele tatt kunne å lage mat. Det er fortsatt mye jeg ikke kan – men jeg kan. Jeg har jo tross av alt hostet julaften to ganger, nyttårsaften en gang, 17. Mai feiring en gang osv. så visse kunnskaper har jeg nok. Jeg har jo mer igjen å lære selvfølgelig, for jeg er ikke noe flink til å lage hjemmelaget saus f.eks.

·   G R E S K E   K J Ø T T B O L L E R   &   T Z A T Z I K I   ·

·   Dette trenger du   ·
Kylling kjøttdeig   ·   Egg   ·   Finhakket hvitløk
Litt mel   ·   Salt & Pepper

·   Dette trenger du   ·
Mager kesam/ Lettrømme   ·   Finskjært agurk
Finhakket hvitløk   ·   Salt & pepper

·   S C R A M B L E D   E G G S   A    L A   K R I S T I N E   ·

·   Dette trenger du   ·
3 egg   ·   Vann   ·   Salt & pepper    ·   Gressløk
Litt revet ost   ·   1 vårløk    ·   1 skive kokt skinke

Anbefaler å ta i vårløken og skinken mot slutten så det ikke settes for mye smak i eggene, pluss at grønnfargen på vårløken blir fort blass etter å bli stekt for mye. Så jeg tar på ost, skinke og vårløken samtidig.

·   P Y T T   I    P A N N E   ·

·   Dette trenger du   ·
2-3 mandelpoteter   ·   1 røkt kjøttpølse uten skinn   ·   1 vårløk
Mais   ·   Bacon   ·   Ketsjup    ·   Pepper

Jeg steker først potetene i litt olje med grillkrydder på, så tar jeg i pølsene og så baconet. OGså her tar jeg i vårløken og maisen mot slutten for at grønnsakene ikke skal bli ihjelstekt. Til slutt topper jeg met litt ketsjup med pepper på.


·   M E D I S T E R K A K E R   ·

TIPS: Bruk en skje med kaldt vann for å lage kakene før du damper de i en dyp panne med vann under lokk.

Når de har blitt dampet “gråe”, så er de klare til å stekes i panne. Stek de til de har skorpe på begge sider.

Medisterkaker kan brukes til så mangt f.eks: på lompe med ketsjup, i pytt i panne, smed brun saus, erter/ ertestuing, poteter og/eller makaroni eller som smørbrød. Bare fantasien setter grenser, og det er perfekt til mat i desember♥

Hva synes du om disse tipsene?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg