Har man egentlig et hjerte hvis det ikke blør av dette?

Følg bloggen min på facebook HER.

Høsten er for meg utrolig vakker, den gir så mye rom for å tenke og reflektere. Mørket begynner å senke seg, løvet faller, det blir litt kaldere og man kler på seg mer. Som sagt så får høsten meg til å tenke – mye. Fordi det er på høsten og vinteren det skjer mest som jeg engasjerer meg mye for, som er hjertesakene mine. Hvert år så skriver jeg slike innlegg, kanskje flere ganger i året også – men det er så utrolig viktig, og dette er ord man aldri får sagt nok. Det finnes noen der ute som ikke har en egen stemme eller mulighet til å stille opp for seg selv, og har omtrent ingen rettigheter. Derfor er det så viktig at vi er dems stemme, og tar opp kampen for de som ikke kan.

🐺

Anima delte nylig denne videoen i fra en pelsdyrfarm i Litauen, og synet er helt forferdelig. Hjertet mitt revner og blir helt knust. Tenk om dette var mine hunder, plassert i et bur? Også hadde Kikki spist Damon levende? Også skulle Kikki blitt drept og blitt pels flip-flops? Altså det finnes ikke nok ord til å forklare hvor feil pelsindustrien er, og hvor jævlig den er. Det er så vondt at det finnes mennesker som lever av å mishandle dyr, folk som kjøper dette og støtter dyremishandlingen – kall en spade for en spade, for det er det man gjør når man kjøper pels, man støtter dyremishandlingen. Godta det først som sist, eller rett og slett la vær å kjøpe det om du ikke kan stå inne for det du betaler for. Det viktigste å forstå er at hoveproblemet er at disse rovdyrene sperres i bur, sammen. Det er ikke alltid det er bøndene som går inn for å mishandle, men det å ha rovdyr i bur er i seg selv mishandling da dyrene ikke får utløpt for sine naturlige behov og instinkter, begynner å spise på hverandre og utvikler stereotypisk adferd blant annet.

Utdrag fra NRK sin dokumentar “Pels” som du kan se her → NRK BRENNPUNKT “PELS”.
 

 

Bildet kan inneholde: meme og tekst
MEN!!! Det er mye postitivt som skjer også. Regjeringen har gått inn for styrt avviklingen av næringen, de får alt for mange år til å få fortsette mot slutten. Men det er en start. Flere store motehus tar sterkt avstand fra pels, sist var det Gucci og nå er det Burberry. Jeg som også er opptatt av mote og kjenner den delen av bransjen til en viss grad forstår hvor viktig dette er og hav slags budskap det sender. Håper at fler av de store moteukene også vil ta ansvar og ta avstand slik at de ikke har en scene å vise dette på for hele verden. Engasjement lønner seg ALLTID.

🐬

1. September gikk også startskuddet for den årlige delfinslaktingen i Taiji i Japan, og holder på helt frem til mars. Dette er også en sak som står meg enormt nært, og som jeg synes er helt ekstremt grusomt. Tenk å jage en flokk med dyr inn i en bukt, avlive de foran familien sin og de uheldige som blir tatt ut må leve sine liv i underholdningsbransjen og jobbe for mat resten av sitt liv. Kan dere tenke dere noe verre? Hva har disse dyrene gjort oss for å fortjene dette? 

 

Foredrag av to norske jenter som har reist ned til Taiji og sett grusomheten med sine egne øyne… ↓

 

To filmer jeg UTEN tvil vil anbefale deg å “pine” deg igjennom om du faktisk vil uttale deg for eller i mot denne saken her.

·   T H E   H E R O   ·

If we can?t fix that, what goes on there, how can we fix the bigger picture? That’s why I stay focused on that. What’s the point in moving on to bigger issues, when we can’t even fix that small body of water?
– Ric O’Barry

Alle disse filmene, og så uendelig mange mer har jeg sett, igjen og igjen. Jeg prøver alltid å lære noe nytt så jeg kan dele kunnskapen min med andre så folk skal forstå for grusomt feil dette er. Noen vil ikke forstå, noen vil ikke høre etter og noen er bare grusomme mennesker. Sånn er det bare. Men kan jeg få en person til å forstå, og dele min og andres kunnskap videre har jeg oppnådd noe. Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Hver høst setter jeg meg ned og går igjennom appeller fra tidligere fakkeltog mot pels, og jeg gråter. Jeg gråter i frustrasjon fordi sannheten er så ekstrem tung, jeg gråter i håp om en bedre tid for disse dyrene. Et håp om at rettferdigheten vil seire. Men jeg gråter også for det uendelig engasjementet folk har for disse dyrene, mot denne næringen. Det er rørende.

Hjertet mitt blør så uendelig mye for dyrene, hver eneste dag 365 dager i året. Dyrevern står mitt hjerte så utrolig nært, og jeg vil bare gjenta – alle kan ikke gjøre alt men alle kan gjøre noe.

Lærte du noe nytt?   ·   Hva er din hjertesak du engasjerer deg for?

6 kommentarer
    1. jeg klarer ikke se noen av filmene, for jeg vet akkurat hva de innebærer… hjertet mitt blør skikkelig!!! noe jeg virkelig brenner for er den delfinjakta :(( huff. <´3

    2. Fantastisk at du tar opp dette på et vis som ikke kan misforstås, for å si det sånn!.. Men liksom som Maiken i kommentaren over, skrollet oxo jeg forbi disse filmene i hastigheter da jeg rett & slett er ute av stand til å se de. Som deg, er oxo min hjertesak nr 1 dyrevelferd & dyrs rettigheter.
      Jeg har bestandig hatt en betydelig lavere terskel for hva jeg klarer av ting dyr utsettes for enn mennesker, hvilket har vist seg å skyldes at jeg er en såkaldt dyreempat. Dvs høysensitiv, men hvor den manglende grensen mellom egen og andres smerte som følger er rettet mot dyr istedet for mennesker. Dette gjør at bare den indikasjonen som gis av inneholdet i disse klippene er mer enn nok for meg..

    3. Gry Henriksen: Synes det er så viktig å være rett frem på dette, og fortelle det som det er – kanskje man tråkker på et par tær, men så vet vi at noen andre må bøte med livet for det. Så det får så være!

      Utrolig viktig sak ja, og takk for en flott kommentar <3 er helt forferdelig å se dyr lide, jeg tror jeg har blitt så vandt til å se det, men så kommer en ny video og hjertet bare revner... Jeg piner meg igjennom det fordi jeg har så godt av å se realiteten, fordi den er så utrolig vond - men det driver engasjementet til nye dimensjoner! Men forstår hva du mener, du vet jo i teorien hva som venter deg. Det viktigste er at de som fornekter og ikke vet ser dette så øynene kanskje åpnes litt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg