Det er en tid for alt

Følg bloggen min på facebook HER.

Foto: Første snøfall i Norge når jeg var hjemover.

Nå nærmer desember seg med stormskritt.

Desember er uten tvil årets høydepunkt for meg – og for dere som har fulgt bloggen min eller kjenner meg vet jo dette. Jeg elsker alle tradisjoner jeg trofast tviholder i på denne tiden av året, jeg elsker det at jeg nå har en sjanse til å skape nye tradisjoner, oppleve en annen førjulstid ettersom jeg har flyttet…

… Men denne førjulstiden ble jo alt annet enn jeg så for meg for et år siden. Jeg så for meg en førjulstid med julemarked i Gamla Stan, gå på juleshopping med venner, invitere inn til julebord, dra på julebord med jobben… og ikke minst selve julen. Mamma og søsteren min skulle komme hit til Stockholm for å feire jul i utlandet for første gang sammen, med nye minner og få ta del av min nye hverdag her. Men nei. Corona vil det annerledes dessverre. I Norge blir jeg behandlet som en utlending og er egentlig uønsket om man “leser med liten skrift” (ganske åpenbart uønsket når de vil at man skal blakke seg FØR jul med 10 netter på coronahotell). Jeg støtter alt av restriksjoner, alle må bidra. Men det er allikevel utrolig trist.

Men er det noe 2020 har lært oss ALLE så er det at vi må gjøre det beste ut av det. Og denne desembermåneden blir intet unntak.

Når jeg var hjemme i Norge tok jeg med meg et 5kg fat medisterfarse og lomper hit, så julematen er sikret. Ribbe får man kjøpt her, liker jo egentlig ikke ribbe men man må jo liksom ha det allikevel? Julegrøten får jeg også i år da de også selger dette her. Julehandelen vil bli mest over nettet. Jeg skal for første gang siden jeg flyttet for meg selv ha julaften hos meg. Dette gleder jeg meg til og det blir bare en liten intim samling. Det er fint å kunne samles med noen man allikevel er nær på en måte da man ikke kan få vært med familien som ønsket. Man må som sagt… gjøre det beste ut av det!

I stedet for julemarked i Gamla Stan så bli det julebasar i den norske Sjømannskirken for å få kjøpt noen norske varer derifra. Utrolig fint å ha denne muligheten.

Jeg klarer ikke å slutte å tenke på alle som går en usikker tid i møte økonomisk nå, familier som har klart seg godt i mange år må kanskje på fattighuset for å få mat på bordet til barna sine. Hjertet mitt blør. Alle dyr som har blitt kjøpt under pandemien som kommer til å bli glemt og forlatt når man endelig kan reise til feriehuset på Mallorca igjen eller backpacking i Asia. Og ikke minst de som må sitte alene i julen fordi de er i riskgruppen eller selv opplever å bli syke under høytiden. Det er helt grusomt å tenke på. Det som er mest vondt er å tenke på at det finnes også mange i de tusener hjem hvor lyset har sluknet hos nå når ytterligere restriksjoner har blitt innført. Jeg lider med dere, hold ut

Det er en tid for alt sa de i Jul på Månetoppen for mange år siden, og et har de rett i. Det vil komme et nytt år hvor brikkene vil falle mer og mer til plass, men vi vil aldri glemme dette.

Jeg er heldig. Heldig som fikk meg en jobb hvor jeg kan jobbe hjemmefra, jeg er heldig som har en stor leilighet så man kan få puste på tross av at man er mye hjemme. Jeg er heldig som har to hunder som holder meg med selskap. Jeg er heldig som har gym i huset jeg bor i så jeg slipper å risikere å smitte andre på treningssenter om man skulle bli smittet med corona. Jeg er heldig som har så mange fine venner og litt familie her så jeg er langt i fra ensom. Det er ikke synd på meg. I denne tiden så må man fokusere på hva man har og ikke det man ikke har, fordi for noen er morgendagens virkelighet langt verre enn min.

Ta var på hverandre og vask hendene.


Følg meg gjerne på Instagram HER hvor jeg er ganske aktiv både i feeden og InstaStory ♥
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg