Når avdekking av dyremishandling er verre enn å mishandle

Følg bloggen min på facebook HER.

For meg er det ubegripelig å se i landbruksforumer i disse dager, det gir meg veldig flashback i fra noen år tilbake da dokumentaren “Pels kom ut. Problemet er at diverse bønder mener det at dokumentarer bruker skjulte kameraer som metode for å avsløre dyremishandling ikke er greit, de ser på dette som propaganda. NRK ble nærmest lynsjet da Pels kom ut for nettopp dette, og nå skjer det igjen nå når Brennpunkt har kommet med en ny dokumentar om “Griseindustriens hemmeligheter“. De eneste svinene er de som bedriver og forsvarer mishandlingen, nok en gang. IKKE de som avslører.

For meg er det ubegripelig at bøndene ikke tar mer avstand og står opp mot næringen sin, og viser at de er i mot mishandling, ikke lynsjer de som avslører den. For når noen i pelsdyrnæringen nylig avslørte feil i Mattilsynet med skjulte video opptak og opptak av telefonsamtale – da ble pelsbonden hyllet og alle ropte HURRA!? Hvordan kan man rope hurra for at en instans som jobber mot dyremishandling, gjør feil?? Det sier litt om hvor mange syke mennesker ute i dette landet som jobber i landbruket. Hva slags syn på dyrevelferd har mange av dem? Har dyr noen annen verdi en summen de får inn på konto når dyret endelig er flådd?

Jeg har selv ikke sett dokumentaren om grisenæringen, men jeg skal gjøre det. Må bare manne meg opp! Vet at det er en stund til svinekjøtt står øverst på lista nå etter det som er kommet frem. Trist at Norge som liksom er best på dyrevelferd aldri klarer å allikevel være bra nok – så da blir de allikevel på linje med værstingene. Er ikke om å gjøre å være de beste av de værste. 

Men over til noe som er BRA.

For akkurat en uke side satt jeg nervøst hele dagen å ventet, ventet og ventet. Det skulle ikke bli før ut på natten at det jeg hadde ventet i mange år på skulle bli vedtatt. Pelsdyrnæring på norsk jord er fra 2025 ULOVIG. Ikke blir næringen bare nedlagt, men den er fra da ulovlig!

Jeg må bare få takke ALLE SAMMEN, hver og en som år etter år har holdt appell foran ekstremt mange oppmøtte foran stortinget i NOAHs Fakkeltog mot pels. Det har vært så mange dystre, men vakre, innholdsrike og viktige taler som har fått oss hit vi er i dag. Ikke minst du, jeg og de andre som har gått i fakkeltoget og ropt at vi vil ikke ha tomme ord – VI VIL HA TOMME BUR! Takk til politikerne som gjorde dette mulig. Takk til Siri Martinsen for å være det fantastiske forbildet du er. Nå skjer det, det blir virkelig. Ett av mine livs kamper er over, og jeg kan ikke få sagt hvor befriende det er. Jeg har grått så uendelig mange tårer for disse dyrene, jeg har diskutert med så mange mennesker – pelsdyroppdrettere, bønder, gamle, unge, venner, familie, bekjente og ukjente om denne saken. Jeg har til og med plaget livet ut av en lærer på barneskolen fordi hun brukte pels, og truet med å brenne pelskåpen til bestemor- dette var lenge før jeg visste at pels var så kynisk som en næring, for meg var det feil at et menneske skulle bære pelsen til et dyr uansett hvordan det kom til. 

Denne kampen er over, men å kjempe mot dyremishandling – det er kamp jeg aldri kommer til å vinne så lenge jeg lever. Men jeg setter delmål, og håper virkelig at de målene er i boks før kisten min lukkes igjen om mange år. Dette er min hjertesak, det er de stemmeløse og forsvarsløse. Jeg synes det er trist at dyremishandlingen har fått pågått i så mange år, det gjør så magen min knyter seg, jeg får en klump i halsen og tårekanalen får et press. Det er nok nå og jeg håper at lidelsene i norske farmer nå vil fade fort ut lenge før 2025. GUD FORBY EN RØDGRØNN REGJERING VED NESTE STORTINGSVALG, for da blir denne loven opphevet.

Hva er dine tanker om dette?

3 kommentarer
    1. Bra skrevet. Visste ikke vedtaket kunne bli endret hvis det blir rødgrønn regjering! Det er ikke bra.. Og ja det er helt trist ift dokumentaren at noen bruker energien på å være sint på skult kamera istedenfor hva som faktisk er avdekket. Håper det blir store endringer ..

      1. Takk <3 veldig glad du engasjerer deg! Ja dessverre, blir det regjeringsbytte vil Senterpartiet nekte å gå inn i regjering om vedtaket ikke blir fjernet – og Arbeiderpartiet sin sko trykker nok ikke der, så de vil nok gå med på det dessverre. De stilte seg også veldig lite på vedtakets side i høringen når de valgte, de stemte for vedtaket men hadde mer fokus på bøndenes erstatning i innlegget dems.

        Mye som må gjøres, er en utrolig dårlig trend rundt dyrevelferden i Norge om dagen 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg