Søndagsmiddag på en mandag + restemat-tips

Følg bloggen min på facebook HER.

∙   KALKUNBRYST, FLØTESAUS, ASPARGES OG HJEMMELAGEDE FLØTEGRATINERTE POTETER   ∙

 

I går var det jo endelig mandag, vil jeg si ettersom jeg hadde en utrolig lang jobbuke uken før! Mandagen ble liksom søndag for meg, så da passet det perfekt med en skikkelig ordentlig middag etter en time ute i det fine høstværet! Dere vet jo at jeg er glad i å spise ordentlige middager, regner jeg med? Middag er uten tvil mitt favorittmåltid, så jeg unner meg selv å lage det ordentlig med steker, kalkun osv. i blant. Denne kalkunen har jeg hatt i fryseren siden januar 2018, hahah kostet med 79 kr på januartilbud på Joker det året, rester fra julen. Så det lønner seg! Billig mat, sunn mat og holder til flere måltider.

Jeg stekte kalkunen på 180 grader i ca. en time til termometeret viste 70 grader. Skinnet ble ganske godt stekt, men det har jo ikkenoe på si så lenge kjøttet under ikke blir noe svidd, noe det ikke ble. Det ble faktisk den beste kalkunen jeg har laget ever – og jeg har hostet nyttårsfeiring før, og laget kalkun ved flere anledninger. Den ble så utrolig saftig! Dessverre hadde jeg nok valgt feil potettype  til de fløtegratinerte potetene så de trakk ikke til seg matfløten 🙁 Jaja! Fikk bare mose potetene da, haha!

Altså… Hvor fristende ser ikke dette ut????

Men over til noe annet… Et helt kalkunbryst blir litt voldsomt å skulle dytte i seg under en middag for en person, så det er jo perfekt at det blir igjen rester. Jeg jobber natt denne uken, så jeg kokte litt ris og tok i en matboks og slang oppi litt kalkun og rester fra sausen. Men måtte nesten spise litt middag før jeg skal på jobb også, så da laget jeg Club Sandwich ála Kristine med rester fra kalkunbrystet. Oppskriften på den ser du under her:

Så godt, og så enkelt!

Vil også legge til at jeg spiser ikke veldig ofte kalkun og er vell viten om hvordan industrien fungerer, jeg jobber iherdig med å redusere kjøttforbruket mitt. Ingen har vondt av det. Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre noe ♡

Flere som ble fristet til å spise kalkun til helgen?

4 kommentarer
    1. Spise sunnere å redusere kjøttforbruket? Fløtesaus å fløtepoteter er jo kjemesunt!
      Går jo stort sett i kjøttkaker, hamburgere, bacon å annet kjøtt, så att du prøver redusere det er vel å ta i!? 🤣🤣

      1. Godt du har oversikt over alt jeg lager til alle måltider hver dag da. Og Jo i oktober spiser jeg sunnere, til og med hos Strong body sine diettplaner finner man rom til fløtesaus så er ganske sikker på at jeg kan spise det en gang i uken om jeg vil det når jeg trener 3-4 ganger pr. uke 🙂 Å spise mindre kjøtt er å redusere kjøttforbruket, og å spise av det man har hatt i fryseren i 2 år er mer miljøvennlig enn å kaste det. Men alle har sine egne meninger, men man skal kanskje vite litt mer om livet til noen enn igjennom sosiale medier for å uttale seg?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg