Det er ikke meg det er synd på denne julen…

Følg bloggen min på facebook HER

Maria Mena- Home For Christmas

Som jeg skrev i mitt “Watchlist in December“-innlegg så nevnte jeg en film/dokumentar jeg ser hver julaften på NRK; Glade Jul.

Denne dokumentaren har aldri vært mer aktuell. Denne dokumentaren har kanskje aldri gitt mer mening enn akkurat nå? Jeg anbefaler alle å se den. 

Jeg får mange spørsmål om julen, om jeg skal reise hjem, om jeg skal være alene eller hva jeg skal gjøre i år.

Som jeg har nevnt tidligere her blir dette min første jul uten familien. Det er utrolig uvant og trist. Jeg er et skikkelig høytids-menneske. Julen betyr mye for meg og tradisjonene rundt den. Det er trist at jeg ikke får feire den med familien i leiligheten min her i Stockholm for første gang, slik vi alle så fram til. Det er generelt trist at de ikke har kunnet kommet hit i det hele tatt etter at jeg flyttet, og at jeg kun har kunnet se de en gang etter at jeg flyttet. 

Men… Det er ikke meg det er synd på.

Jeg elsker livet mitt her i Stockholm, på denne tiden jeg har vært her har jeg rukket å møte mennesker jeg aldri vil leve uten igjen, mennesker som har tatt meg inn hos seg som om jeg skulle ha vært familie. Jeg har luksusproblemet at flere har bydd meg inn hos seg til jul. Dette er langt utover alle mine forventninger da jeg flyttet hit. Jeg har bedre råd enn noen gang, så mat på bordet er mitt minste problem. Jeg har tak over hodet og et hjem jeg føler meg hjemme i – noe som absolutt ikke er en selvfølge i Stockholm da det er stor mangel på leiligheter her. Mange på min alder her har absolutt ikke råd til å flytte ut hjemmefra, og veldig stor andel av de som leier må leie av noen annen så de bor på samme sted maks 6.måneder – 1 år grunnet et annet utleiereglement her enn i Norge. Jeg er heldig. 

Jeg skal feire jul med en god venninne i fra Norge som heller ikke får reist hjem, og kjæresten hennes. Det blir utrolig koselig. Vi skal feire her hos meg så jeg skal diske opp med skikkelig Norsk julemat(ribbe, medisterkaker og lignende), og kanskje vi får fram noen nye tradisjoner. Jeg har noen å feire med og vet at familien min hjemme også har det, vi klarer oss. Det er snart et nytt år med nye muligheter.

Jeg er den heldige denne julen.

Denne julen er spesiell for alle, det er corona. Det er kanskje flere fattige i f.eks. Norge enn på lenge. Det er folk som har jobbet og slitt, og betalt skatt i mange år som nå må på fattighuset for å ha julemat på bordet i år fordi de er permitterte eller har mistet jobben sin. For andre er dette hverdagen, og kanskje slik de har hatt det 10 julaftener på rad. Det er så grusomt å tenke på. Jeg har nå før jul sittet å pakket inn julegaver selv i fra mine venner, bestilt på en svensk side for å gjøre det billigst mulig… Billigst mulig for oss er kanskje mer enn hva andre klarer, og dermed blir det ingenting på dem i år… Kontrastene er store.

Denne julen sitter kanskje noen i karantene, eller ikke andre som ikke kan reise bort på julaften av ullike grunner. Barn som til vanlig er vandt med ekstra mye alkohol i julen blir kanskje enda mer påvirket i år når de i år ikke kan sitte i fanget til tante som er edru, men kun er rundt sine utrygge omsorgspersoner. Dette er kanskje hverdagen for andre, men enda flere blir utsatt spesielt i år.

Det finnes til vanlig utrolig mange gamle som sitter ensomme i julen fordi de er i risikogruppen, familie bor for langt unna og av andre grunner. Til vanlig er dette hverdagen for mange gamle, men ekstra mange i år da man kanskje heller ikke ønsker å utsette sin demente bestemor for risken for corona, da man selv kommer direkte fra Oslo. Det er så ufattelig trist. Alle de som sitter hjemme alene på julaften i år fordi det herjer en pandemi som virkelig kan ta knekken på våre eldre. Det er vondt for familien rundt, og ekstra vondt for “bestemor” som kanskje feirer sin siste jul… alene.

Det finnes de som nå blir innestengt med sin samboer som utøver fysisk og/eller psykisk vold mot partner og/eller barn og dyr. Dette er hverdagen for mange, men når julestria, økonomisk og sosialt press kommer så er det ofte de nærmeste som får ta karamellen for dette… og denne jula er mange ekstra utsatt.

… Jeg kunne fortsatt i evigheter dessverre.

Det er ikke meg det er synd på denne julen i år heller, og det har heller ikke vært det tidligere.

Psykiskhelse.no har samlet sammen utrolig mange hjelpetelefoner dersom du skulle behøve dette denne julen, eller ellers..

Følg meg gjerne på Instagram HER hvor jeg er ganske aktiv både i feeden og InstaStory ♥
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg