Høst – den værste årstiden

Følg bloggen min på facebook HER.

Here we go again. Hvor mange ganger må jeg fortelle om mitt brennende hat mot dyremishandling? Og om høsten så kjenner jeg det stikker dypest, fordi jeg vet at hver eneste 1. september så starter delfinslaktingen i Taiji, og hver november må jeg gå i fakkeltog mot pels. Misforstå meg rett, jeg elsker å engasjere meg for dette – men det tar fra meg all tro på menneskeheten. Hvem tror vi at vi er? 

Dette er en jævlig trist dag, men understreker nettopp hvorfor jeg kjemper så mye for de stemmeløse som jeg gjør. I dag er det en “red cove” dag, som vil si at slaktingen pågår i dag- delfinene lider seg igjennom en grusom død foran familien sin. Dette utføres av japanske fiskere med myndighetenes velsignelse, som lyver hele befolkningen i ansiktet, skjuler alt de gjør – men skjuler seg bak “tradisjoner”. Det er så forkastelig. Har tidligere deddikert et eget innlegg til dette her  som er en av mine store hjertesaker – innlegget kan du lese her.


Og ikke mindre forkastelig at i dag så kom det frem at omkring halvparten av mattilsynets tilsynssaker i NORSKE PELSFARMER viser regelbrudd. Det er ikke mange av dem, men når nesten halvparten av dem har regelbrudd – da er det ALT for mange i en allerede gjennomsyret fæl næring. Dette kan du lese om over alt i dag, blant annet hos NRK – LES SAKEN HER (NB! sterke bilder).

Jeg føler meg så maktesløs, jeg skulle oppriktig ønske jeg var toppblogger – fordi jeg skulle ønske jeg nådde ut til flere med dette. Det er så enormt viktig, så viktig at kjente ansikt setter disse sakene på dagsordenen. Det er så uendelig viktig at forbrukerne vet hva de støtter ved å kjøpe pels, men de som kjøper pels i Norge kjøper som regel import pels, fra coyote som blir fanget i bjørnefelle – som er nesten enda verre. Mens 12 åringene mobber hverandre fordi noen ikke har pels, så går de selv rundt med artsfrienden til Chihuahuaen de fikk til jul. Det er så forbannet trist, så utrolig trist at foreldre ikke lærer ungene sine bedre. Tenk å mobbe noen for å ikke ha råd til pels/råd til å støtte dyremishandling?. Det er så vilt, og det er helt utrolig – og jeg skal bare si, jeg er VELDIG motstander av mobbing også. Vold og trusler mot alle levende vesner bør ALDRI forekomme. Det er det jeg jobber for, og det de fleste “seriøse” dyrevernere har som mål. 

Det er jo også veldig trist hva slags syn folk har på de som engasjerer seg for dyr da. Jeg opplever det selv stadig vekk å bli disset fordi jeg roper høyere enn høyest for min hjertesak – mens de sitter å griner for høye bensinpriser på Facebook. Jeg bare håper at slike mennesker ikke er sånn, men fordi de faktisk nyter å få servert ekte og gode argumenter – og liker en diskusjon. Fordi det gjør jeg, jeg kan diskutere dyrevern til verdens ende, og kommer til å jobbe masse med å prøve å gjøre dyrevelferdsmessige bedringerr i min fremtidige jobb. 
 


·  E R   D E T   S  Å   M Y  E   Å   B E   O M   A T   V E R K E N   M E N N E S K E R   E L L E R   D Y R   S K A L   M Å T T E   L I D E   F O R   K L Æ R N E   V Å R E ?  · 

 

Det tristeste jeg egentlig får høre er de som alltid må spørre “hva med barna i Afrika? Barnearbeidere? Tekstilarbeider?”. Derfor det er trist er fordi 99% av gangene kommer dette fra mennesker som ALDRI gjør noe for dem heller. Hvorfor skremme folk fra å engasjere seg? Jeg spør aldri om hvorfor folk ikke engasjerer seg for dyrevern i stedet for hvem som vinner presidentvalget i USA – jeg bare forstår ikke at noen kan støtte dyremishandling, rett og slett. Det er også ganske trist med de som kjøper pels som ikke anerkjenner at de støtter dyremishandling – for det gjør de, enten man vil eller ikke. Det er ikke 100 definisjoner på dyremishandling, og å holde mink og rev(altså rovdyr) i bur – det ER dyremishandling. Har tidligere skrevet et ganske utfyllende innlegg om pelsdyrnæring les innlegget her.
 

Hva engasjerer du deg i? / Hva mener du om dette?
 


Har et forhåndsskrevet innlegg angående parallellen jeg trekker mellom pelsdyrnæringen og tekstilproduksjon i lavkostland i forbindelse med da Sweat Shop sesong 2 kom ut. Det innlegget er egentlig ganske spennende – så hvis det ønskes så deler jeg gjerne det.

4 kommentarer
    1. Heisann! Tittet tilfeldig inn på bloggen din, har ikke lest den tidligere. Jeg syns det er kjempeflott at du tar opp dyremishandling og bruker stemmen din, toppblogger eller ei. Jeg brenner også for dyrevelferd. Men jeg må bare stille spørsmål ved at du spiser kjøtt? Dette er ikke for å peke finger på noen som helst måte, men jeg syns bare det er merkelig med all informasjon om kjøttproduksjonen som er der ute, om du brenner slik for dyrevelferd. Nå kan det hende du bare spiser villt, og ikke feks kylling, det vet jeg ikke, men bare noe å tenke over 🙂 Ellers utrolig viktig innlegg!
      Klem!

    2. Hanna: Så hyggelig at du liker det!

      Jeg er desverre veldig kresen på mat, så det er grunnen for at jeg ikke er vegetarianer. Når man kun liker salat, mais, grønne tørkede erter, paprika og agurk av grønt så er det nesten umulig å bli vegetarianer. Jeg spiser “kun” svin og okse omtrent, men det er jo ikkenoe forsvar 🙂 Dyrevelferdsmessig skulle jeg gjerne vært det!

      Brenner veldig for dyrevelferd, men håper at mange snart forstår hvor viktig det er at de som ikke er vegetarianere engasjerer seg. Når man hele tiden får en slik type pekefinger så er det mange som vegrer seg for å ytre meningene sine, som er trist. Jeg tåler det, for jeg er såpass trygg på meg selv, vet hvor jeg står – og står for det. Men noe så enkelt som å kutte ut pels, delfinshow og dyretestet sminke -enklere blir det ikke å gjøre dyrevelferdsmessige endringer. Viktig å fokusere på det, for lett å skremme bort nye dyrevernere med slikt.

      Fokuset bør heller være å få folk til å redusere kjøttintaket – for det kan alle, og det gjør jeg og med meatfree en dag i uken 🙂 🙂

      Håper du ble fornøyd med svaret! 🙂 Klem

    3. Kom over bloggen din og likte dette at du står opp for at dyremishandlingen må stoppe. Jeg har selv blitt flinkere til ikke å spise så mye kjøtt.Jeg kan ikke skryte av at jeg er vegetarianer selv om liker liker grønnsaker også. Fortsett og demonstrer og skrik ut. Vi trenger alle som gjør dette. Ha en fin kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg